Η ΕΛΙΞ κατα τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2022-2023 συνέχισε να υλοποιεί το πρόγραμμα “Όλα τα παιδιά στην Εκπαίδευση” σε Αττική και Πελοπόννησο. Κατα τη διάρκεια αυτής της χρονιάς:
- 192 παιδιά παρακολούθησαν το πρόγραμμα στα Κέντρα Μελέτης και Δημιουργικής Απασχόλησης σε Αθήνα, Κόρινθο και Ελευσίνα.
- 227 παιδιά που διαμένουν στην ευρύτερη περιοχή της Πελοποννήσου υποστηρίχθηκαν μέσω εργαστηρίων, διαδικτυακών μαθημάτων και διανομής εκπαιδευτικού και σχολικού υλικού.
- 115 παιδιά που διαμένουν στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής υποστηρίχθηκαν μέσω εργαστηρίων, δια ζώσης μαθημάτων και διανομής εκπαιδευτικού και σχολικού υλικού.
- 5.680 ώρες μαθημάτων έχουν πραγματοποιηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2022 έως τον Αύγουστο του 2023
Οι αριθμοί αποτυπώνουν μια εικόνα αρκετά σημαντική για κάθε πρόγραμμα, δε θα είχαν όμως επιτευχθεί χωρίς τους ανθρώπους του προγράμματος, τους ανθρώπους που εργάστηκαν στην ΕΛΙΞ και ήταν παρόντες καθημερινά στα κέντρα μας, μιλούσαν με γονείς, έκαναν μάθημα με τα παιδιά, επικοινωνούσαν με σχολεία και οργανώσεις, έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό για το βέλτιστο συμφέρον όλων των παιδιών.
Ποια ήταν η εμπειρία τους από την χρονιά που πέρασε? Τι θα θυμούνται περισσότερο από όλα? Τι θα τους μείνει αξέχαστο?
“Η ανυπομονησία μου για να βρεθώ καθημερινά στην τάξη με τα παιδιά, ο ενθουσιασμός των παιδιών κάθε φορά που μας έβλεπαν να περνάμε την πόρτα του camp, η καθημερινή τους εξέλιξη και η χαρά τους για όλα εκείνα που μαζί δημιουργούσαμε κάθε μέρα στην τάξη είναι κάποια από όλα όσα θα μου μείνουν αξέχαστα από αυτή την εμπειρία. Η αλληλοϋποστήριξη μεταξύ της ομάδας μου ήταν ανεκτίμητη”.
Μαρία, Εκπαιδευτικός στη Δομή της Ελευσίνας
“Το καλύτερο πράγμα που κρατάω από αυτή τη χρονιά είναι μια καταπληκτική ομάδα, που ξεπέρασε κάθε δυσκολία μέσα από τη συνεργασία και το νοιάξιμο του ενός για το άλλο. Πρόκειται για ένα αίσθημα διάχυτο, από τις καθημερινές συναντήσεις τις ομάδες, έως τις ώρες δουλειάς στο πεδίο, το οποίο καθόρισε και την ποιότητα των συνεργασιών και των υπηρεσιών που προσφέρουμε.”
Ο., Team Leader στη Δομή της Ελευσίνας
I am an interpreter at ELIX. My work experience started about a year ago. And I am incredibly glad that I ended up in such a team. This year has been filled with a lot of progress and positive emotions. We did a lot of work and did a lot of interesting things. Thanks to every colleague, you are the best
Αναστασία, Διερμηνέας στη Δομή της Ελευσίνας
“Η σχολική χρονιά που πέρασε ήταν γεμάτη συναισθήματα, σκέψεις και προβληματισμούς. Τα χαμόγελα των μαθητών μας, το πείσμα και η επιμονή τους αποτελούν για εμάς τη μεγαλύτερη επιβράβευση. Οι εξαιρετικοί συνάδελφοι με το συνεχή μόχθο τους, προσπάθησαν να καλλιεργήσουν στους μαθητές όχι μόνο τις απαραίτητες παιδαγωγικές δεξιότητες αλλά και να δημιουργήσουν εκείνο το πλαίσιο που θα κάνει το κάθε παιδί ξεχωριστά να αναπτύξει τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του. Είμαι ευγνώμων που συμμετείχα και εγώ από την πλευρά μου σε αυτή τη διαδικασία. ”
Σέβη, Ψυχολόγος
“Αυτή η σχολική χρονιά ως καθηγητής μαθηματικών ήταν ταυτόχρονα προκλητική και ικανοποιητική. Μπράβο!, Εύγε!, Συνέχισε έτσι!, Σίγουρα είναι μερικές από τις εκφράσεις που έλεγα στην τάξη και είναι άρρηκτες συνδεδεμένες με την φετινή χρονιά. Μου άρεσε να βλέπω τους μαθητές μου να αναπτύσσονται και να αναπτύσσουν τις μαθηματικές τους δεξιότητες και την κατανόησή τους. Ήταν ικανοποιητικό να συμμετέχω στο εκπαιδευτικό τους ταξίδι και να τους βοηθήσω να ξεπεράσουν τα εμπόδια και να πετύχουν στη μάθησή τους.”
Χρήστος, Εκπαιδευτικός στη Δομή της Ελευσίνας και της Κορίνθου
“Άλλη μία χρονιά γεμάτη προκλήσεις, προβληματισμούς, αλλά και πολλή χαρά και ικανοποίηση βλέποντας πως η σκληρή και συνεχής δουλειά όλης της εκπαιδευτική ομάδας είχε σημαντικό αντίκτυπο όχι μόνο στην μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών και μαθητριών αλλά και στην προσωπική τους εξέλιξη γενικότερα. Μαθητές και μαθήτριες με αυτοπεποίθηση και χαμόγελο ήταν για μένα το σημαντικότερο αποτέλεσμα της συγκεκριμένης χρονιάς.”
Σεβαστή, Team Leader στη Δομή της Κορίνθου
“Η επιβράβευση του διδακτικού έργου μου, είναι οι μαθητές μου, που εμφανίζονται κάθε μέρα για να μάθουν και να παίξουν. Το παιχνίδι και οι δημιουργικές δραστηριότητες είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος μάθησης.”
Άννα, Εκπαιδευτικός στη Δομή της Ελευσίνας και της Κορίνθου
“Σχεδόν δύο χρόνια κύλησαν σα νερό, δύο σχεδόν χρόνια όμορφων εμπειριών, γνωριμιών και μιας εξαιρετικής συνεργασίας. Προσωπική εξέλιξη, αυτοβελτίωση, δημιουργία όμορφων σχέσεων στα πλαίσια ενός αξιοζήλευτου εργασιακού περιβάλλοντος και ελεύθερης έκφρασης.”
Φάνης, Εκπαιδευτικός στη Δομή της Ελευσίνας και της Κορίνθου
“Οι μέρες στην ΕΛΙΞ είναι πάντα γεμάτες - με παιδιά και γονείς, με ομιλίες, με γέλια, καμιά φορά με δύσκολες στιγμές, αποχωρισμούς, αλλά και αγκαλιές και χαρές. Καμία μέρα δεν μοιάζει με την άλλη, και η ανταμοιβή μας έρχεται κάθε μέρα από τα παιδιά!”
Ελίζα, Team Leader στο Κέντρο Μελέτης και Δημιουργικής Απασχόλησης στην Αθήνα
“Δε θα ξεχάσω την ημέρα που πήγαμε εκδρομή στο γήπεδο και παίξαμε όλοι μαζί, μικροί και μεγάλοι ποδόσφαιρο. Ήταν μια πολύ όμορφη εμπειρία που όλοι περάσαμε ωραία και διασκεδάσαμε.”
Α., διερμηνέας στο Κέντρο Μελέτης και Δημιουργικής Απασχόλησης στην Αθήνα
“Μια στιγμή κατά τη διάρκεια της εργασιακής μου εμπειρίας στην ΕΛΙΞ που μου άρεσε πολύ ήταν το project KidsRights. Ήταν μια δραστηριότητα όπου στην αρχή ήμουν αγχωμένη και μπερδεμένη για το τι ακριβώς πρέπει να κάνουμε. Η κατάσταση άλλαξε βλέποντας τα παιδιά που συμμετείχαν και με την προετοιμασία που κάναμε με τους συναδέλφους. Τα παιδιά αν και στην αρχή ήταν κάπως μαγκωμενα, στη συνέχεια μας ανοίχτηκαν και είπαν εμπειρίες, απόψεις και ιδέες τους. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργήσουμε όλοι μαζί, ενήλικες και παιδιά, μια ανακοίνωση που μοιράστηκε στα υπόλοιπα παιδιά. Τα παιδιά από το κέντρο μας ήταν χαρούμενα και πρόθυμα να μιλήσουν στους συνομηλίκους τους για αυτό που δημιούργησαν και να μοιραστούν τις εμπειρίες τους. Η δραστηριότητα αυτή αν και στην αρχή με προβλημάτισε καθώς ένιωθα ότι δεν ξέρω τι ακριβώς πρέπει να κάνω, στο τέλος μου άρεσε χάρης στην συνεργασία και την ειλικρίνεια που υπήρχε μεταξύ των συναδέλφων και των παιδιών μας.”
Γεωργία, Εκπαιδευτικός στο Κέντρο Μελέτης και Δημιουργικής Απασχόλησης στην Αθήνα
“Αυτό που θα με εντυπωσιάζει πάντα είναι η απίστευτη εξέλιξη των παιδιών. Την πρώτη μέρα απλά σε κοιτάνε χωρίς να καταλαβαίνουν τη γλώσσα και λίγους μήνες μετά προσπαθούν να επικοινωνήσουν μαζί σου!!”
Πελαγία, Εκπαιδευτικός στο Κέντρο Μελέτης και Δημιουργικής Απασχόλησης στην Αθήνα
“Όταν ξεκίνησα, δεν περίμενα να μάθω τόσα πολλά και να αποκτήσω τόσες εμπειρίες , όμως το κάθε παιδί που γνώρισα όσο ήμουν εκεί ήταν διαφορετικό και μου έδωσε το κάθε ένα από αυτά και μία καινούρια πρόσκληση, γιατί το κάθε ένα από αυτά ήταν όντως ξεχωριστό :)”
Ν., διερμηνέας στο Κέντρο Μελέτης και Δημιουργικής Απασχόλησης στην Αθήνα
“Συγκινούμαι βαθιά από τη μοναδική ενέργεια και αισιοδοξία που μου έφερνε κάθε παιδί που έχω γνωρίσει μέσω του οργανισμού εδώ, ανεξάρτητα από τα προσωπικά τους ζητήματα. Σε όλα τα πεδία δράσης, συνάντησα δυναμικές διεπιστημονικές ομάδες που προσαρμόζονται σε περιστάσεις και στηρίζουν όπως μπορούν. Ήταν μια πολύτιμη εμπειρία.”
Αγγελική, Εκπαιδευτικός στο Κέντρο Μελέτης και Δημιουργικής Απασχόλησης στην Αθήνα
“Δε θα ξεχάσω την ημέρα που άκουσα ένα παιδί να κλαίει στην τάξη με λυγμούς επειδή η μαμά του είχε φύγει… Πήγα στην τάξη να δω τι συμβαίνει. Μόλις αντιλήφθηκε την παρουσία μου το παιδί έτρεξε με πήρε αγκαλιά κ σταμάτησε να κλαίει. Από εκείνη την μέρα και έπειτα κάθε φορά που ερχόταν στο σχολείο με αναζητούσε για να τον συνοδεύσω μέχρι την τάξη του. Με τον καιρό αντιλήφθηκα ότι όταν είχε μάθημα δεν ήταν μόνο το παιδί που με έψαχνε αλλά και εγώ. Το να νιώθουν τα παιδιά ότι βρίσκονται σε έναν ασφαλή χώρο είναι το Α και το Ω. Και εδώ πιστεύω τα έχουμε καταφέρει.”
Στέφανος, Υπεύθυνος Ασφαλείας στο Κέντρο Μελέτης και Δημιουργικής Απασχόλησης στην Αθήνα
“Θυμάμαι τη χρονιά να ξεκινάει με το άγχος των γονιών για το αν τα παιδιά τους θα πάνε σχολείο λόγω αλλαγής της περιοχής που διέμεναν και τη συνεχή επικοινωνία με τις σχολικές μονάδες για να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συνέχιση της εκπαίδευσης των παιδιών. Είμαι περήφανος για την επιτυχή διαχείριση ενός δύσκολου περιστατικού ενδοοικογενειακής βίας και την έκβαση της υπόθεσης. Χάρηκα πολύ τη συμμετοχή μου στη προετοιμασία της εκδήλωσης “Παιδιά χωρίς χαρτιά - παιδιά σε αδιέξοδο” του Δικτύου Συνηγορίας για τα Δικαιώματα του Παιδιού στο οποίο η ΕΛΙΞ, μια εκδήλωση και καμπάνια που πήρε σάρκα και οστά με πολύ κόπο και στόχο είχε την ενίσχυση της θεσμικής προστασίας των ασυνόδευτων παιδιών στην Ελλάδα, παρέχοντάς τους ένα σταθερό καθεστώς διαμονής, λόγω του γεγονότος ότι είναι μικρά παιδιά, μόνα και σε μετακίνηση.”
Σάββας, Κοινωνικός Λειτουργός
“Aυτή η σχολική χρονιά είχε λίγο από όλα. Γραφείο, επισκέψεις στο πεδίο, διαδικτυακές τάξεις.
Θα με συντροφεύει ο ενθουσιασμός των μαθητών-μαθητριών να μάθουν για τα δικαιώματά τους στις επισκέψεις για το πρόγραμμα Kids Rights στα εκπαιδευτικά κέντρα που επισκεφτήκαμε, οι προβληματισμοί τους, που μπήκαν στη διαδικασία να σκεφτούν για τις ίδιες και τους ίδιους, να αναπτύξουν την κριτική σκέψη τους, να συνεργαστούν, να συναντηθούν με συνομηλίκους τους, να παρουσιάσουν τις σκέψεις τους σε ένα ευρύτερο κοινό, να δημιουργήσουν μία δράση από κοινού.
Αλλά και η χαρά της ανακάλυψης στις επισκέψεις με το Science United Project. Μάθαμε πώς η επιστήμη ερμηνεύει τον κόσμο γύρω μας. Ποια τα ερωτήματα που θέτουμε. Πώς τα απαντούμε. Τι λύσεις δίνουμε. Πώς καταρρίπτουμε τη μία υπόθεση για μία άλλη, πληρέστερη. Πειραματιστήκαμε, σκεφτήκαμε και μάθαμε μέσω του βιώματος.
Θα με συντροφεύουν οι συζητήσεις με μαθητές και γονείς, η ευγνωμοσύνη, η χαρά, η ανάγκη για μοίρασμα.
Κρατώ ανθρώπους σταθμούς, που η καθεμία και ο καθένας διευκόλυνε τις επικοινωνίες, τις διαδικασίες ή/και έδωσε λύσεις· άτομα με ενσυναίσθηση, αγάπη και πάθος να μεταφέρουν ό,τι μπορούσαν στα παιδιά που το είχαν ανάγκη, ο καθένας και η καθεμία από τη θέση του, το γραφείο, την τάξη ή αλλού (λ.χ., από ένα μπαζάρ βιβλίων που δώρισε βιβλία για να εξοπλίσει μία από τις βιβλιοθήκες των κέντρων).
Το λίγο μπορεί κάποτε να είναι και πολύ.
Χαίρομαι που ήμασταν μέρος αυτής της γεφύρωσης και της διευκόλυνσης μεταξύ φορέων και ατόμων, για να φτάσει η υποστήριξη στον τελικό αποδέκτη που ήταν τα παιδιά και που με τόση λαχτάρα δέχτηκαν τη γνώση και την κάθε προσφορά (μικρότερη ή μεγαλύτερη).”
Αλεξάνδρα, Υπεύθυνη Υποστήριξης περιοχής Πελοποννήσου
“Αν και σχετικά νέο μέλος στην ομάδα του προγράμματος “Όλα τα παιδιά στην Εκπαίδευση” που υλοποιεί η ΕΛΙΞ, από την αρχή αισθάνθηκα ότι η οργάνωση και το πρόγραμμα βασίζεται στην ολιστική προσέγγιση για την υποστήριξη των παιδιών, δηλαδή η στήριξη δεν περιορίζεται μόνο στην εκμάθηση γλώσσας ή στην υποστήριξη για ομαλή ένταξη των παιδιών στην τυπική εκπαίδευση, αλλά και στην έμπρακτη στήριξη των οικογενειών τους. Αισθάνομαι τυχερή που δουλεύω εδώ, διότι είναι μια οργάνωση με αξίες και όραμα. Βάζει στόχους και δίνει μεγάλη έμφαση στο να ακούει τις προτάσεις μας και να μας επιτρέπει να παίρνουμε πρωτοβουλίες.”
Ευσταθία, Υπεύθυνη Υποστήριξης περιοχής Δυτικής Αττικής
“Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλο το προσωπικό του ACE που με γνήσιο ενδιαφέρον, έγνοια, και προσωπική δουλειά αυτή τη χρονιά συνέβαλε όχι μόνο στην υλοποίηση, αλλά και στην ανάπτυξη του εκπαιδευτικού προγράμματος: από τα εξαιρετικά πρότζεκτ που σχεδίασαν οι εκπαιδευτικοί μέσα στη χρονιά (περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, γεωγραφίας, μουσικής, επιστημών), τους εκπαιδευτικούς σχεδιασμούς της συντονίστριας προγράμματος και τις ιδέες των team leaders (για επιμορφώσεις, ομάδες γονέων, εργαστήρια εργασιακής ετοιμότητας, πολύγλωσσες μεταφράσεις παιδικών παραμυθιών, βιβλιοθήκες), την οργάνωση online και δια ζώσης μαθημάτων από τις εκπαιδευτικούς των support regions, το χτίσιμο τάξεων νηπιαγωγείου από τις δασκάλες της προσχολικής, τις προτάσεις των διερμηνέων για μαθήματα και δραστηριότητες στις γλώσσες κληρονομιάς τους, στα μαθήματα πλεξίματος που πρωτοβουλιακά έκανε το προσωπικό καθαριότητας ή τα μαθήματα πρώτων βοηθειών που παρέδωσε σε συναδέλφους το προσωπικό φύλαξης, στην αφοσίωση της ψυχοκοινωνικής ομάδας να οργανώνει εβδομαδιαία εργαστήρια για παιδιά και εφήβους, στη θετική στάση με την οποία εκπαιδευτικοί και διερμηνείς βούτηξαν στα αχαρτογράφητα νερά της εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα ως μέντορες και μεντόρισσες, και όλοι ως επιμορφώτριες και εμψυχωτές σε αλληπάλληλες αλληλο-επιμορφώσεις προσωπικού. Τέλος, ένα ευχαριστώ σε όλα τα παιδιά που διδάσκουν τους δασκάλους τους κάθε μέρα και σε όλους τους δασκάλους που δέχονται με ευγνωμοσύνη και χωρίς εγωισμό κάτι κάθε μέρα να μαθαίνουν.”
Αλίκη, Συντονίστρια Εκπαίδευσης του προγράμματος “Όλα τα παιδιά στην Εκπαίδευση”
Μια ακόμα χρονιά έφτασε στο τέλος της, μία χρονιά γεμάτη μαθήματα, εργαστήρια, εκπαιδεύσεις προσωπικού, μία χρονιά γεμάτη αναφορές, επικοινωνίες, ένταση και άγχος, μία χρονιά όμως που όταν αφήνεις για λίγο την “άχαρη” δουλειά του γραφείου και βρίσκεσαι “στο πεδίο”, σε αποζημιώνει όταν βλέπεις τα παιδιά χαρούμενα να έρχονται για μάθημα, να σου ζητάνε τη μπάλα για να παίξουν μετά το μάθημα, να ενθουσιάζονται με ένα τετράδιο και μία τσάντα, όταν τα ακούς στο διάδρομο να φωνάζουν, να μαλώνουν, να τραγουδάνε. Σε αποζημιώνει όταν βλέπεις τους γονείς χαρούμενους που τα παιδιά τους θα πάνε σχολείο. Σε αποζημιώνει όταν ακούς τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών για τα παιδιά, τις ιδέες τους για νέες δραστηριότητες, όταν βλέπεις όλη την προσπάθεια και την αξιόλογη δουλειά τους, την αγάπη τους και το νοιάξιμο για τα παιδιά.
Αγγελική, Συντονίστρια του Προγράμματος “Όλα τα παιδιά στην Εκπαίδευση”